‘Miljoenen scheerapparaten per jaar! Dat is veel!’

Nieuws | 4 juli 2018

Ze zijn de winnaars van de vlogwedstrijd van het EDU-robotics event op 21 februari in Leeuwarden en verzilveren hun prijs vlak voor de zomervakantie, een fabrieksbezoek aan Philips. Of eigenlijk, een bezoek aan Innovatiecluster Drachten bij Philips. Want naast een rondleiding langs de robots die scheerapparaten maken, bezoeken de kinderen de 3D metaalprinter in het ICD shared facility center.

Robots
,,Wauw! Miljoenen scheerapparaten per jaar! Dat is heel veel!’’, slaakt één van de kinderen. ,,Dat moet ook wel,’’ legt rondleider Henk uit, ,,want met vaderdag moeten alle winkels vol liggen met voldoende scheerapparaten.’’ Terwijl hij de kinderen langs de robots leidt, vertelt Henk dat alles wat niet standaard is door mensen gedaan wordt en de rest door robots. Bij enkele robots staan de kinderen stil om te kijken. ,,Jaren geleden stond het hier vol met tafels  waaraan dames de onderdelen voor de scheerkoppen in elkaar zetten, nu doen robots dat.’’ Verderop zien de kinderen een rode lamp oplichten boven een robotlijn. Op de vraag wat er gebeurt als er een storing is antwoord Henk: ,,Gelukkig hebben alle robots een nummer. Dat is handig voor als er problemen zijn. Zo weten de operators precies welke van de honderden robots de juiste is.’’

Spons
Speciaal voor de kinderen legt een medewerker in een andere fabriekshal uit hoe de naam met een speciale spons op het scheerapparaat gedrukt wordt. Eén van de kinderen staat al weer verderop en roept: ,,Waarom is dit eruit gekieperd?’’.  Hij wijst naar een bak met plastic onderdeeltjes. Henk legt uit. ,,Kijk eens naar de pennetjes, daar mist er eentje. Precies! Dat heeft de machine gezien en dus gooit dit onderdeeltje weg. Als dit te vaak gebeurt moet de operator erbij om te achterhalen wat er aan de hand is.’’  

3D-printer
Waar ze in de fabriek nergens aan mogen komen, kunnen de kinderen bij de 3D metaalprinter alle producten aanraken en van alle kanten bekijken. Een medewerker geeft uitleg hoe de printer met fijn metaalstof onder hoge temperatuur langzaam een product opbouwt. ,,Met deze printer kunnen we dingen maken die we eerder niet konden maken. Deze lichte en oersterke structuur bijvoorbeeld.’’ De operator laat een model zien van een houder uit één stuk solide metaal. De kinderen moeten het model vanwege het gewicht met twee handen vasthouden. ,,Kijk, deze is veel lichter en ook nog eens veel sterker’’, gaat de operator verder. Hij geeft de kinderen een ander model dat bestaat uit een soort ‘botstructuur’. Met één hand pakken de kinderen dit model moeiteloos vast. Ze zijn verbaasd over het grote gewichtsverschil.

Nee, dit hadden enkele kinderen niet verwacht. En ook hun meester kijkt zijn ogen uit. ,,Ik dacht dat er lopende banden zouden zijn met robots die er iets oplegden, maar dit is totaal iets anders.’’ Een van de kinderen weet het zeker: ,,Ik ga hier werken!’’. ,,Ja’’, zegt Henk tegen de meester, ,,we moeten ze in de watten leggen, dan willen ze later misschien allemaal bij Philips werken.’’