Robot ‘zaait’ aandacht voor techniek op basisschool

06 februari 2017 | Maandagochtend was nog nooit zo leuk voor groep 8 van basisschool De Vuurvlinder in Appingedam. Gretig verzamelen de leerlingen de juiste onderdelen om hún deel van een Meccanoid-robot in elkaar te zetten.

Geconcentreerd sleutelen ze in groepjes alle onderdelen in elkaar. Straks presenteren ze hun ‘levende’ robot voor alle leerlingen van de school. ,,Dit is dé manier om techniek onder de aandacht te brengen van basisschoolkinderen.’’

De gezamenlijke high tech bedrijven van Innovatiecluster Drachten proberen samen met Bètapunt Noord hun toekomstige medewerkers al op de basisschool te werven. Daar hebben ze nu nog niks aan om hun groeiend aantal vacatures op te vullen. ,,Maar als je wilt dat jongeren kiezen voor techniek, moeten ze er op jonge leeftijd al mee in aanraking komen’’, legt Theun Prins van high tech bedrijf YP- Your Partner uit. Hij bezoekt namens het bedrijvencluster basisscholen in Noord-Nederland met een speciaal programma, waarbij leerlingen in een dagdeel een robot in elkaar zetten. ,,Als je wilt dat jongeren na de middelbare school kiezen voor techniek, dan moet je de aandacht ervoor al zaaien op de basisschool.’’ 

Techniekacademie

Op basisschool De Vuurvlinder weten ze dat allang. Daar geeft de enthousiaste techniekmeester Henk Perdon les in de eigen techniekacademie. ,,De techniekmiddag vinden ze de leukste middag van de week. Vooral kinderen die minder goed kunnen leren met hun hoofd, maar wél handig zijn, kunnen zo toch hun talenten ontwikkelen.’’ Perdon reageerde enthousiast toen hij hoorde dat de school een Meccanoid-robot kon winnen. ,,Voor onze kinderen is de robot een geweldige uitbreiding op het techniekonderwijs dat wij al bieden. Daarom heb ik een motivatie geschreven waarom juist onze school de robot zou moeten winnen. En nu ligt hij hier in onderdeeltjes op tafel. Geweldig!’’

Onderwijsassistent

Aan het eind van de ochtend wordt de robot gepresenteerd aan de hele school, maar hij is nog niet af. Daar is rekening mee gehouden. Prins presenteert een ‘levensechte’ Meccanoid waarmee de kinderen hun show kunnen geven. ,,Na het bouwen van de robot begint het eigenlijk pas’’, legt Prins uit. ,,Je kunt hem programmeren om bijvoorbeeld een dansje te laten doen, of  te helpen bij het opruimen van de klas.’’ Lachend: ,,Hij is bovendien een uitstekend onderwijsassistent, want hij kan je Engels leren en je kunt hem allerlei vragen laten beantwoorden. Zo ervaren kinderen dat techniek uitdagend is en vooral erg leuk’’. 

Bètapunt Noord

Bètapunt Noord is er voor alle basisscholen in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe en ondersteunen schoolbesturen, schooldirecteuren, W&T-coördinatoren en leerkrachten met informatie, advies en begeleiding bij de invoering van wetenschap en technologie in de klas.

Bekijk de korte video hoe de leerlingen hun robot in elkaar zetten.

« Terug naar overzicht

Nieuwsbrief

Innovatiecluster Drachten maakt gebruik van cookies.
Innovatiecluster Drachten gebruikt cookies onder andere om de website te analyseren, te verbeteren en voor social media doeleinden. Door gebruik te blijven maken van deze website of door op akkoord knop te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies op de websites van Innovatiecluster Drachten.