Header blauw
Edu Robot Header

Elke basisschool in Fryslân heeft in 2017 een EDU-robot ontvangen, inclusief eenlespakket. Waarom? Omdat wij het belangrijk vinden dat kinderen de kans krijgen om teervaren hoe leuk techniek is. Op 21 februari 2018 beleefden we ons finale EDU0-roboticsevent in Leeuwarden.


Bekijk ook onze social media kanalen

of stuur een e-mail.

Uitgedost in allerlei gedaanten, lopend aan de hand of zittend in een kinderwagen komen ruim 100 robots woensdagochtend 21 februari schouwburg De Harmonie in Leeuwarden binnen. Vergezeld door zo’n 700 klasgenoten van 125 Friese basisscholen krijgen ze een plekje op het podium voor de openingsact: gezamenlijk een dansje doen. Aansluitend opent hoofdgast astronaut André Kuipers zijn verhaal: ,,Wie van jullie is bang voor robots? Ik niet!’’.

Voor een verhaal van de vaderlandse astronaut zijn de kinderen, gek genoeg, vrij gemakkelijk ‘los te trekken’ van de techno playground. Spelen met robots, 3D-pennen en high tech electronica is leuk, maar daar zijn ze niet alleen voor gekomen. ,,Daar loopt André Kuipers!’’, juichen een aantal kinderen. Na afloop van een boeiend verhaal over zijn ruimtereis, waarin Kuipers met indrukwekkende video’s laat zien hoe het dagelijks leven aan boord van een ruimtestation is, zijn de kinderen van CBS De Bron uit Dokkum onder de indruk. ,,Hij is cool én interessant.’’ Wat André Kuipers lukt, krijgt hun juf niet voor elkaar: een zaal vol kinderen meer dan een uur geboeid houden. ,,Maar André Kuipers heeft een interessant verhaal!’’

Liefde

De Meccano van zijn opa heeft als kind zijn interesse voor techniek aangewakkerd. Kuipers: ,,Nu probeer ik iets van mijn liefde voor techniek over te brengen op kinderen’’. Volgens Kuipers kun je hier niet vroeg genoeg mee beginnen. ,,Daarom is het geweldig dat Innovatiecluster Drachten techniek op school promoot met een robot.’’ Veel juffen en meesters zijn volgens hem niet technisch onderlegd. ,,Ze hebben immers niet voor niets gekozen voor de lerarenopleiding, in plaats van een opleiding in de techniek. Dat maakt dat techniek moeilijk de klas in komt.’’

Robot in de klas

De robots promoten in eerste instantie een loopbaan in de techniek waar we in de toekomst veel arbeidskrachten nodig hebben. En anderzijds kunnen de robots helpen met rekenen, taal en nieuwe vaardigheden als computational thinking. Dit fantastische project wordt mede mogelijk gemaakt door de provincie Fryslân en gemeente Smallingerland in samenwerking met Christelijk Basisonderwijs Fryslân (CBOF) en Openbaar Onderwijs Fryslân (BDOF). 

Kijk naar de kinderen hoe enthousiast ze zijn. Door meer techniek onderdeel te laten zijn van het lesprogramma, zal de interesse voor techniek groeien. Een robot is één aspect waarmee de kinderen in aanraking komen, programmaren en mechanisch bouwen de andere. Deze kennismaking met techniek kan niet vroeg genoeg beginnen. Daarom binnenkort bij jou in de klas!

Raken

Dat ziet wethouder Roel Haverkort van gemeente Smallingerland ook. Samen met Fries gedeputeerde Sander de Rouwe reikt hij de prijzen uit aan de scholen met de winnende video’s uit de vlog challenge. ,,Dit is de leeftijd dat je kinderen moet raken met techniek’’, zegt Haverkort. ,,Dat gebeurt nu veel te weinig.’’ Basisscholen lopen er volgens hem tegenaan dat er geen goed techniekonderwijs beschikbaar is. ,,Ze hebben hier hulp bij nodig, zolang techniek nog geen onderdeel uitmaakt van het lesprogramma.’’ Kinderen die nu op de basisschool zitten gaan over twee of drie jaar kiezen voor vervolgonderwijs. Wethouder Haverkort wil daar niet op wachten. ,,Je ziet het vandaag, scholen hebben zelf behoefte aan techniekonderwijs en kinderen vinden het geweldig. Dit wakker je aan met een dag als vandaag!’’

Gouden handjes

Fries gedeputeerde Sander de Rouwe beaamt dit. ,,Wij hebben een te kort aan ‘gouden handjes’ en ‘knappe koppen’. De directeur van Philips stelde mij de vraag: hoe krijgen we in de toekomst slimme kinderen die bij ons komen werken? Door ze al vroegtijdig in aanraking te laten komen met techniek natuurlijk. En dat is precies wat hier vandaag gebeurt!’’ De Rouwe hoopt dat deze kinderen anderen weer zullen helpen met het opnieuw in elkaar zetten van de robot. ,,Zo krijgt de robot weer een nieuw leven in de volgende klas.’’

André Kuipers

Na afloop hebben de leerlingen van de Koningin Wilhelminaschool uit Hollum, De Bron uit Dokkum en Dr. J. Botkeschool uit Damwoude André Kuipers exclusief voor hen alleen. Ze willen van alles van hem weten. Kun je verdwalen in de ruimte? Waarom is de lucht zo blauw? Is er leven buiten de aarde? Moet je alles weten om astronaut te kunnen worden? Kuipers geeft geduldig en enthousiast antwoord en besluit met een boodschap. ,,Robots zullen ons leven een stuk fijner maken omdat ze saaie en gevaarlijke dingen van ons gaan overnemen. Daarom ben ik niet bang voor robots. Maar, we moeten wel zorgen dat robots in goede handen blijven. Met een steen kun je een huis bouwen, maar ook iemand een gat in zijn hoofd slaan. Daarom is het belangrijk dat wij op aarde werken aan democratie, grondrechten en mensenrechten. Dat moet ervoor zorgen dat robots in goede handen blijven.’’

Lespakket

Een ding is zeker, techniek zal de toekomst van onze kinderen veranderen en bepalen. Daarom delen wij aan elke basisschool een robot uit mét lespakket. Dit lespakket is gemaakt in samenwerking met de twee overkoepelende organisaties voor basisonderwijs in Fryslân. Daarbij is extra gelet op de eenvoudige wijze waarop leerkrachten het aan de leerlingen kunnen aanbieden. En voor wie er niet uitkomt staan er studenten van ROC Friese Poort en Het Friesland College klaar om te helpen.

EDU-robot vlogs

Enkele enthousiaste Friese basisscholen hebben een vlog gemaakt mnet en over hun EDU-robot. Bezoek voor de vlog ons YouTube-kanaal @EDU-robots

EDU-robot in de publiciteit

Leerlingen laten kennismaken met techniek is leuk en zélf je eigen ‘hulpje in de klas’ bouwen, is top! Veel bedrijven en organisaties bieden techniek in de klas aan als gadget. Wij gaan verder, door de robot een rol te geven in het lesprogramma om de kinderen te ondersteunen bij rekenen, het leren van een vreemde taal en programmeren. Omdat wij verder gaan dan het afleveren van een gadget, zijn journalisten geïnteresseerd. Bekijk hier hun bijdragen.


RTV Drenthe

School in Hoogeveen schrijft robot in als nieuwe leerling (2018-04-24)

NOS Jeugdjournaal

EDU-robotics final event Leeuwarden 2018 (2018-02-21)

Geen juf of meester voor de klas, maar een robot! (2018-02-08)

EenVandaag

Elke school een eigen robot (2018-02-21)

Drachtster Courant 

Leerlingen Het Mozaïek pakken robots in voor alle basisscholen (2017-09-06)

Scholen in Zuidoost Fryslân krijgen na de vakantie hun robot (2017-08-13)

Robot Innovatiecluster Drachten ‘zaait’ aandacht voor techniek op basisschool (2017-07-02)

Edu Robotics leert kinderen nieuwe vaardigheden (2017-06-21)

Eerste van 415 robots voor Friese basisscholen uitgereikt (2017-05-19)

Alle Friese achtstegroepers krijgen een robot als klasgenootje (2017-05-17)

Omrop Fryslân

Drachtster kinderen helpen met inpakken robots voor scholen (2017-09-07)

EDITIE.nl

Rekenen, taal en robotles (2017-05-19)

Hart van Nederland 

Robots moet Friese schoolkinderen warm maken voor baan in techniek (2017-09-06) 

Telegraaf

Leerlingen bouwen robot die antwoorden weet (2017-05-19)

Leeuwarder Courant 

Inpakken en wegwezen, een video en mooi verhaal (2017-09-07)

Elke basisschool start nieuw jaar met robot (2017-08-10)

Een robot voor elke school (2017-04-01)

ICDrachten.nl

Inpakdag bij Neopost: 450 robots inpakken bij Neopost (2017-09-06)

Robot maakt kinderen enthousiast voor techniek (2017-05-19)

EDU-robots klaar voor basisscholen (2017-08-10)

Alle basisscholen in Fryslân een robot (2017-09-18)

YouTube video ‘where great minds start’ (2016-12-12)

Meer weten? 

Ga dan naar Facebook of stuur ons een e-mail. Meer informatie of advies en ondersteuning bij Wetenschap & Technologie in de klas? Kijk dan ook eens op de site van BetapuntNoord.

EDU Robotics

Downloads


Deelnemende bedrijven

84bf5fa0e7056bd2f1d2a753e8cc0331
B717828aae17014520be1da5ab609e9f
2216d4d9266dea706f10af1b064d0c73
1869bd487bea1b100e224ceaf04b036c
49f1004f43d16163ec38fea0aff1a6d2
05d7463c51fc1f7b989f062788c53276
2675b21f2aae81e687fd7b5e7cf53b64
1ce9d200cb513c66103da733fc39cf9c
8a33e1ff3a88668de8979e2064fd0179
Fd57c927f7b9da19ec72c1bd742b5ff1
7037d7b596002fd114eb27464cb5597d
F1425de8dfad8ae1e4203bfd7fd13de6
Bf714a1b7b58f0e953cc7dfaa7b63283
43609a7b86c5d8c29cdf2b63e8e95328
Ac629963e90b2d4d82c699b9e0e5eb41
1b7ff573a4e1f7f7ee09ed55f3830fc0
49ec083587fd7183585fa4441473ef27
2252ae42466b7ba8b4df72aba6edcbdf
44b8dc552fca52a27ee33c0e3bbda04a
44b8dc552fca52a27ee33c0e3bbda04a
85f56445f8cc05c39d1cfb107f37f796
85f56445f8cc05c39d1cfb107f37f796