’’Zonder koeien in de wei ga je ook niet leren voor boer’’

Nieuws | 27 mei 2015

DRACHTEN – Drie van de twaalf hoogstaande technische bedrijven van het Innovatiecluster Drachten doen zaterdag 6 juni, tijdens de landelijke Dutch Technologie Week, hun deuren open om jong en oud een kijkje te gunnen in hun high tech keuken. Volgens Roel ter Heide, directeur en eigenaar van Whisper Power, vinden studenten techniek niet aantrekkelijk. ,,Ons bedrijf is een soort zwarte doos langs de A7 waar veel mensen langsrijden.’’ Daarom laat hij graag zien wat werken in de high tech industrie zo mooi en uitdagend maakt.

In de ruim bemeten showroom, staat een heuse solarboat die vorig jaar heeft meegedaan aan de Solar Challenge zonnebotenrace. ,,Dat is een hobby van ons’’, vertelt Roel ter Heide. Hij is zelf fervent schipper en combineert het racen met deze elektrische boot met het overbrengen van zijn liefde voor techniek op jongeren. ,,De jongelui werken enkele maanden aan de boot om hem klaar te maken voor de race. Zo leren ze de techniek kennen en zélf oplossingen voor problemen bedenken. Als kers op de taart mogen ze er bovendien zélf mee racen in een wedstrijd waaraan studententeams uit verschillende landen meedoen.’’

Talenten

Deze praktische manier van kennismaken met techniek is volgens Ter Heide dé manier om jongeren te motiveren om een technische studie te volgen. ,,Als er nergens meer koeien in de wei staan, ga je ook niet leren voor boer. Jongeren moeten techniek zélf zien en ervaren. Daarom werken we veel met stagiaires, zowel in techniek als marketing. Mensen die communicatie willen doen rondom techniek zijn ook van harte welkom, want hoe verkoop je techniek? Deze stagiaires leveren ons bedrijf meerwaarde op, want er zitten altijd enkele talenten tussen.’’

Prius

Duurzame energie is de belangrijkste pijler voor Whisper Power dat met 8 eigen vestigingen en distributiecentra in meer dan vijftig landen energiezuinige stroomsystemen verkoopt aan de maritieme (boten en luxe jachten) en de mobiele sector (trailers, campers en vrachtwagens). Het bedrijf bestaat sinds 2007 en heeft inmiddels meer dan 40 medewerkers. Ter Heide verwacht dat zijn bedrijf binnen vijf jaar verdriedubbeld. ,,Alles wat wij hier ontwikkelen is gericht op duurzaamheid. Wij maken energiegeneratoren die minimaal gebruik maken van fossiele brandstof en maximaal comfort bieden, zeg maar de Prius van de stroomvoorziening’’. De markt voor woningen en bedrijven die volledig zelfstandig energie opwekken is volgens hem sterk in opkomst. Hij ziet het dan ook als een uitdaging om technisch aan te tonen dat je volledig zelfstandig je eigen energie kunt opwekken. ,,Dat vinden de energiebedrijven niet leuk, maar het is de toekomst.’’